Tuesday, December 7

Bismillah,

"Fuyyoh! Macho ah.."
' Pandainya!!!'
"Mantap.."

Pernah dengar kata- kata seperti ini yang ditujukan dengan penuh rasa kagum pada diri anda? Hehe, mesti pernah punyalah .Pujian adalah sangat sinonim dengan manusia. Satu cara mudah untuk melahirkan rasa kagum yang ada pada hati. Namun, apakah pula cara terbaik untuk menzahirkan rasa penghargaan dan rendah diri kita kepada pemilik pujian- pujian tersebut?

Respons normal yang biasa diterima:
"Mana ada, biasa- biasa je ni, ada je yang lagi terror."
' Rezeki ni,Allah nak bagi'
" Hehe, biasa jela."

Salah ke berkata begitu?

Ntah, saya pun tak tahu.
Tetapi, di sini saya ingin kongsikan, satu cara yang saya rasa sangat bagus apabila kita menerima pujian.

Bacalah:
"Allahummaghfir li mimma la ya' lamun, 
wala tu aahizni mimma yaqulun,
waj 'alni khairam mimma yazhnun"

Maksudnya:
"Ya Allah ampunkanlah aku dengan apa yang mereka tidak tahu,
dan janganlah Engkau ambil daripadaku apa yang mereka katakan,
dan jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka sangkakan."

Hebat bukan doa ini.
Mengingatkan kita tentang dosa kita yang tersembunyi yang hanya kita dan Allah sahaja ketahui dan mungkin kita sendiri telah terlupa serta dalam masa yang sama, menyedarkan kita bahawa nikmat ini boleh sahaja Allah tarik pada bila-bila masa.

Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. (Ghafir:60)

No comments: